Kollektion: Persondata

Privatlivspolitik for forbrugeren
Generelt

Når du som forbruger handler med en Tryghedsmærket webshop, så indsamler vi følgende oplysninger fra webshoppen omkring dine køb:

  • Ordre nummer
  • Dato for køb
  • Dato for afslutning af ordre
  • Ordrebeløb
  • E-mailadresse der bruges ved købet
  • Sprog

Modtager du som forbruger et tilbud fra en virksomhed gennem Tryghedsmærket, så indsamler vi følgende oplysninger:

  • Modtagers navn
  • Modtagers e-mailadresse
  • Adressen hvor projektet udføres på
  • Beskrivelse af hvad der skal udføres
  • Aftalt beløb for projektet

Såfremt der er en tvist, vi skal hjælpe med at løse, behandler vi følgende oplysninger:

  • Din beskrivelse af sagens forløb
  • Webshoppens beskrivelse og håndtering af sagen
  • Tryghedsmærkets beskrivelse og håndtering af sagen
  • Bankoplysninger (hvis der skal udbetales et beløb)
Formål og retsgrundlag

Formålet med behandlingen er at forbrugere kan handle trygt og sikkert hos de forskellige webshops og få vores hjælp i denne forbindelse, hvorfor vores retsgrundlag er vores legitime interesse i at sikre dette, jf. databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk. 1, litra f. Ligeledes kan vi efter omstændighederne håndtere tvister mellem forbrugeren og webshoppen hvorfor vores retsgrundlag for behandlingen af personoplysninger er vores interesse i at forfølge et retskrav, jf. databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk. 1, litra f og artikel 9, stk. 2, litra f.

Opbevaring

Vi sletter dine personoplysninger, når vi ikke længere har behov for at behandle dem til opfyldelsen af et eller flere af de formål, som fremgår ovenfor. Oplysningerne vil dog som udgangspunkt blive opbevaret så længe, at webshoppen opretholder sit Tryghedsmærke. Herefter slettes webshoppen fra vores system efter 5 år.

Oplysningerne til brug for vores bogføringsmæssige forpligtelser gemmes i 5 år fra afslutningen af det regnskabsår, som oplysninger henhører til, iht. Bogføringslovens § 10.

Oplysningerne opbevares på servere der driftes af troværdige samarbejdspartnere (p.t. i Frankfurt, Tyskland hos DigitalOcean, LLC) (se mere i afsnit om Tredjeparter nedenfor).

Sikkerhed

Vi har implementeret sikkerhedsforanstaltninger til sikring af, at vores interne procedurer lever op til vores høje sikkerhedspolitiske standarder. Sikkerheden revideres løbende for altid at kunne håndtere brugeroplysninger forsvarligt og iht. dine rettigheder som bruger. Vi bestræber os således bedst muligt på at beskytte kvaliteten og integriteten af dine personoplysninger.

Alle oplysninger vil udelukkende være tilgængelige for dig som forbruger, webshoppen og Tryghedsmærket.

Tredjepart

Vi benytter samarbejdspartnere (databehandlere) til opbevaring og behandling af data. Disse behandler udelukkende oplysninger på vores vegne og må ikke anvende dem til egne formål.

Vores samarbejdspartnere er placeret i EU eller i lande, der kan give dine oplysninger en tilstrækkelig beskyttelse.

Oplysningerne sælges på ingen måde til tredjepart, med mindre dette sker i forbindelse med en omstrukturering eller et helt eller delvist salg af virksomheden. Eventuel videregivelse i en sådan situation vil ske i overensstemmelse med den til enhver tid gældende databeskyttelseslovgivning på området.

Det kan endvidere under visse omstændigheder og i henhold til lovgivningen være nødvendigt at videregive oplysninger til offentlige myndigheder, domstolene eller politiet.

Anonymitet

Når du anbefaler og bedømmer en webshop, vil det være offentligt anonymt, således der kun vil fremstå en samlet score samt anbefalinger af webshoppen, der ikke kan spores tilbage til den enkelte forbruger.

Webshoppen vil dog have adgang til disse oplysninger. Dette er til formål for at skabe en bedre oplevelse for forbrugeren samt en bedre dialog hvis du som forbruger er utilfreds. Oplysningerne behandles således i overensstemmelse med databeskyttelseslovgivningen.

Webshoppen vil altså kunne se, ud fra et ordrenummer, hvem den enkelte er, idet de selv er forpligtet til at beholde deres kundedata i minimum 5 år, hvilket vil sige at den enkelte webshop er ansvarlig for dine stamdata som handlende kunde i disse henseender.

Trafik analyse

Vi benytter os af Google Analytics og Facebook-pixel til at analysere trafikken på siden. Første gang du besøger siden vil du blive bedt om at tage stilling til om du vil tillade dette. Du kan altid trække dit samtykke tilbage ved at rydde indstillingerne for dette website. Du kan læse mere om brugen af cookies i vores Cookiepolitik, som du kan finde her: https://tryghedsmaerket.dk/cookies.

Dataansvarlig

Denne hjemmeside er drevet og ejet af Trustmate ApS, som ligeledes er dataansvarlig for de ovenfor beskrevne behandlingsaktiviteter.

Vores selskabsoplysninger er følgende:
Trustmate ApS
CVR-nr. 40320458
Wittrupvej 1
7120 Vejle Øst

Dine rettigheder og kontaktoplysninger

Som registreret hos Trustmate ApS har du altid ret til at gøre indsigelse mod registreringerne. Tillige har du ret til indsigt i, hvilke oplysninger, der er registreret om/på dig. Såfremt data er urigtige eller vildledende, har du ret til at kræve disse berigtiget, slettet eller blokeret. Under visse omstændigheder har du desuden ret til at få udleveret oplysninger om dig selv, som du har givet til os, og til at få transmitteret disse oplysninger til en anden dataansvarlig (dataportabilitet). Disse rettigheder har du iflg. databeskyttelseslovgivningen. Henvendelse i forbindelse hermed skal rettes til Trustmate ApS via e-mail kontakt@tryghedsmaerket.dk.

Links til andre websites mv.

Vores hjemmeside kan indeholde links til andre websites eller til integrerede websites. Vi er ikke ansvarlige for indholdet af andre selskabers websites eller deres praksis i forbindelse med indsamling af personoplysninger. Når du besøger andre websites, opfordres du til at læse indehaverens politik med hensyn til beskyttelse af personoplysninger samt andre relevante politikker.

Klage

Hvis du vil klage over vores behandling af dine data, skal du rette henvendelse til os. Hvis det ikke lykkedes at finde en løsning, kan du indgive klage til relevante nævn på området såfremt betingelserne herfor er opfyldt.

Datatilsynet
Borgergade 28, 5
1300 København K
www.datatilsynet.dk

Du har mulighed for at klage over behandlingen af oplysninger og data vedr. dig.

Tryghedsmærket er databehandler

Når du har handlet med Tryghedsmærkede webshops, sender Tryghedsmærket automatisk en e-mail til forbrugeren med opfordring om at bedømme din købsoplevelse hos den pågældende webshop. Tryghedsmærket behandler forbrugerens personoplysninger til brug for udsendelse af kundetilfredshedsundersøgelsen, som databehandler på vegne af webshoppen. Webshoppen og Tryghedsmærket har indgået databehandleraftale herom.

Den webshop, som forbrugeren har handlet hos og som bedømmelsen vedrører, er således dataansvarlig for den behandling, der foretages i forbindelse med bedømmelsen. Der henvises således til den pågældende webshops persondatapolitik for behandling af personoplysninger i forbindelse med forbrugerens bedømmelser af webshoppen.

Privatlivspolitik for virksomheder

Tryghedsmærket driver udelukkende forretning med virksomheder og webshops. Disse webshops kan købe sig til at blive certificeret og løbende kontrolleret. Vi samler i den forbindelse, kun informationer om disse webshops i forbindelse med et køb, hvorfor det ikke vil vedrøre den almene forbruger.

Oprettelse som medlem og certificering

For at kunne handle med os, har vi brug for følgende i forbindelse med dit køb/certificering:

  • CVR- og P-nr.
  • Årlig omsætning for webshoppen
  • Webshoppens URL

I forbindelse med certificeringen vil du blive bedt om at tilføje en TXT record til din DNS-opsætning. Dette gør vi for at kunne verificere at firmaet har adgang til det pågældende domæne. Med undtagelse af enkelt mandsvirksomheder, gør vi opmærksom på, at disse oplysninger som udgangspunkt ikke er omfattet af databeskyttelseslovgivningen.

Derudover henter vi, og holder øje med en række data der er offentligt tilgængelige på cvr.dk, for på den måde at se efter ændringer i forhold til ejere, regnskab og anden tilgængelig data. Sådanne oplysninger kan derfor – efter omstændighederne være omfattet af databeskyttelseslovgivningen, hvorfor vores retsgrundlag for behandlingen er vores legitime interesse, herunder alene benytte allerede offentlig tilgængelig information, jf. databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk. 1, litra f. I den forbindelse er det et krav at man har tilkoblet en mail til sit CVR-nummer, idet vi sender en bekræftigelsesmail dertil. Det gør vi for at være sikre på, at vi har med den rigtige webshop at gøre.

For dine rettigheder efter databeskyttelseslovgivningen henviser vi i øvrigt til vores privatlivspolitik for forbrugere.

Opbevaring af data

Vi sletter dine personoplysninger, når vi ikke længere har behov for at behandle dem til opfyldelsen af et eller flere af de formål, som fremgår ovenfor. Oplysningerne registreres hos Trustmate ApS og opbevares i 5 år efter endt samarbejde, regnet fra udgangen af det pågældende regnskabsår, hvor handlen er gennemført, hvorefter oplysningerne slettes.

Oplysningerne til brug for vores bogføringsmæssige forpligtelser gemmes i 5 år fra afslutningen af det regnskabsår, som oplysninger henhører til, iht. Bogføringslovens § 10.

Oplysningerne opbevares på servere der driftes af troværdige samarbejdspartnere (p.t. DigitalOcean, LLC).

Sikkerhed

Vi har implementeret sikkerhedsforanstaltninger til sikring af, at vores interne procedurer lever op til vores høje sikkerhedspolitiske standarder. Sikkerheden revideres løbende for altid at kunne håndtere brugeroplysninger forsvarligt og iht. dine rettigheder som medlem. Vi bestræber os således bedst muligt på at beskytte kvaliteten og integriteten af dine personoplysninger.

Tredjemand

Vi benytter samarbejdspartnere til opbevaring og behandling af data. Disse behandler udelukkende oplysninger på vores vegne og må ikke anvende dem til egne formål.

Vores samarbejdspartnere er placeret i EU eller i lande, der kan give dine oplysninger en tilstrækkelig beskyttelse.

Oplysningerne sælges på ingen måde til tredjepart, med mindre dette sker i forbindelse med en omstrukturering eller et helt eller delvist salg af virksomheden. Eventuel videregivelse i en sådan situation vil ske i overensstemmelse med den til enhver tid gældende databeskyttelseslovgivning på området.

Betalingskort oplysninger registreres, og håndteres af en betalingsindløser (p.t. Stripe, Inc.), og Tryghedsmærket har derfor ikke adgang til de betalingskort oplysninger, som bliver registreret i forbindelse med oprettelsen af et abonnement. Det betyder at det udelukkende er betaingsindløseren / gateway'en, der har adgang til disse informationer, hvortil dine oplysninger selvfølgelig aldrig vil blive overgivet til andre.

Trafik analyse

Vi benytter os af Google Analytics og Facebook-pixel til at analysere trafikken på siden. Første gang du besøger siden vil du blive bedt om at tage stilling til om du vil tillade dette. Du kan altid trække dit samtykke tilbage ved at rydde indstillingerne for dette website. Du kan læse mere om brugen af cookies i vores Cookiepolitik, som du kan finde her: https://tryghedsmaerket.dk/cookies.

Links til andre websites mv.

Vores hjemmeside kan indeholde links til andre websites eller til integrerede websites. Vi er ikke ansvarlige for indholdet af andre selskabers websites eller deres praksis i forbindelse med indsamling af personoplysninger. Når du besøger andre websites, opfordres du til at læse indehaverens politik med hensyn til beskyttelse af personoplysninger samt andre relevante politikker.

Opdatering af privatlivspolitikker

Den hurtige udvikling af internettet betyder, at ændringer i vores håndtering af personoplysninger kan blive nødvendige, hvorfor vi forbeholder os retten til at opdatere/ændre nærværende retningslinjer for håndtering af personoplysninger.

Bliver dette aktuelt, rettes datoen for "sidst opdateret" herunder. Ved omfattende ændringer gives synlig besked herom på websitet.

Sidst opdateret: 16. juli. 2019