Sikker e-handel? - Se altid efter tryghedsmærkede webshops

E-handelsguide:

Danskerne handler på internettet som aldrig før. År efter år slår e-handlen nye rekorder. Fra 2014 til 2015 steg e-handelen med 24% procent hvilket resulterede i en svimlende omsætning for 2015 på 87 milliarder kroner. I 2016 var dette tal steget til svimlende 111 milliarder kroner, hvilket svarede til en stigning på hele 28%.

Væksten indenfor e-handlen forudsiges at fortsætte et ufortrødent tempo i 2017, hvor onlinehandelen forventes at overstige 125 mia. Kr. Dansk Erhverv har stået for beregningerne som er foretaget på baggrund af tal fra nets og dansk statistik. Den store stigning i handel og aktivitet lokker desværre også mange svindlere til fadet – Truslen mod sikker e-handel er overvældende.

I 2015 modtog Rigspolitiet 11.000 anmeldelser om internetsvindel, en stigning på 91% i forhold til året før. Et tal som i 2016 steg til svimlende 15.000 anmeldte sager. – Aldrig før er så mange danskere blevet svindlet på nettet og tendensen er alarmerende. Tryghedsmærket.dk giver dig her en række gode råd til en sikker e-handel.

Svindelsager

  • Antal svindelsager
  • Første gode råd: Se altid efter om webshoppen du skal til at handle på er certificeret af enten, e-mærket, tryghedsmærket eller lignende valideringsorganer. I så fald er det din sikkerhed for at webshoppen er et trygt og sikkert sted at handle.
  • Andet gode råd: Betal altid for dine varer med et kredit- eller betalingskort. Undgå at betale via finurlige betalingsløsninger. For at opnå en sikker e-handel bør du altid benytte dit kredit- eller betalingskort, så er du nemlig sikret via indsigelsesordningen, som sikrer dig, at du kan få pengene retur fra din bank.
  • Tredje gode råd: Undersøg hvem der står bag webshoppen. Seriøse webshops er kendetegnet ved at være åbne og gennemsigtige mht. hvilke mennesker der står bag. Se derfor efter oplysninger, der præsenterer menneskene bag, giver info om kundeservice og selskabsoplysninger.
  • Fjerde gode råd: Læs altid salgs og leveringsbetingelserne. Hvis der er noget, der virker urimeligt eller utroværdigt, så lad være med at handle i webshoppen. Tryghedsmærkede webshops er din sikkerhed for at der ikke står noget med småt.
  • Femte gode råd: Gem kvitteringen. Det er en god idé at tjekke, at beløbet, der er trukket fra din konto, er identisk med beløbet på kvitteringen.

Svindelsager

  • Antal svindelsager
  • Første gode råd: Se altid efter om webshoppen du skal til at handle på er certificeret af enten, e-mærket, tryghedsmærket eller lignende valideringsorganer. I så fald er det din sikkerhed for at webshoppen er et trygt og sikkert sted at handle.
  • Andet gode råd: Betal altid for dine varer med et kredit- eller betalingskort. Undgå at betale via finurlige betalingsløsninger. For at opnå en sikker e-handel bør du altid benytte dit kredit- eller betalingskort, så er du nemlig sikret via indsigelsesordningen, som sikrer dig, at du kan få pengene retur fra din bank.
  • Tredje gode råd: Undersøg hvem der står bag webshoppen. Seriøse webshops er kendetegnet ved at være åbne og gennemsigtige mht. hvilke mennesker der står bag. Se derfor efter oplysninger, der præsenterer menneskene bag, giver info om kundeservice og selskabsoplysninger.
  • Fjerde gode råd: Læs altid salgs og leveringsbetingelserne. Hvis der er noget, der virker urimeligt eller utroværdigt, så lad være med at handle i webshoppen. Tryghedsmærkede webshops er din sikkerhed for at der ikke står noget med småt.
  • Femte gode råd: Gem kvitteringen. Det er en god idé at tjekke, at beløbet, der er trukket fra din konto, er identisk med beløbet på kvitteringen.

SIKRE BETALINGER

Betalinger på nettet indebærer en hel del risici og lovkrav som skal opfyldes. En stor fordel ved at lade en betalingsleverandør håndtere sine online betalinger er, at leverandøren oftest kun fokuserer på netop betalinger. Læs EU’s nye regler for e-handel og hvordan du med hjælp fra betalingsleverandøren kan mindske din risiko for svindel.

Svindel

Online svindel er basalt set, når en person køber noget fra en webshop med et stjålet kreditkort, eller hvis en person senere påstår, at de ikke har brugt kortet eller modtaget varerne.

HVORDAN OPDAGER MAN SVINDEL I EN WEBSHOP?

Først og fremmest: kend dine kunder. Se på data og nd et mønster for hvordan et “normalt” køb ser ud. Hvad køber en ”normal” kunde, for hvor meget, og hvornår på dagen? Vær endvidere opmærksom på når noget virker ud over det sædvanlige eller for godt til at være sandt. Den slags fortjener altid ekstra opmærksomhed. Identificerer du en mistænkelig transaktion, kan det være en god idé at lave research på kunden. Tjek for eksempel om adressen passer med navnet på kunden. Kontakt eventuelt kunden og stil spørgsmål, måske har de en god grund til at købe 20 bærbare computere på én gang.

HVAD DU KAN GØRE

Du kan sørge for at have 3D secure på dine kortbetalinger. På den måde skal køberen identificere sig selv med NemID. Yderligere kan du investere i et sikkerhedssystem enten direkte i din webshop eller via din betalingsleverandør. Et sikkerhedssystem undersøger som regel flere forskellige parametre, som identificerer mistænkelige transaktioner.

LOVGIVNING

Betalingsdirektivet, Payment Service Directive, som forkortes PSD, er en EU-lovgivning, som har til hensigt at skærpe reglerne for alle betalingsløsninger i EU med fokus på handel på tværs af grænser. Direktivet er skabt for at øge forbrugerbeskyttelsen, men også for at fremme innovationen inden for betalingsløsninger i EU.

En af nyhederne i den seneste version af regelsættet er kravet om sikker godkendelse. For at beskytte forbrugeren kræves det, at denne skal identificere sig som rette kortindehaver. Det kan være igennem Veri ed by Visa eller Mastercard SecureCode – også kaldet 3D Secure – men
der findes også andre godkendte løsninger. 3D Secure er et ekstra sikkerhedstrin, hvor købere identificerer sig med deres NemID, og dermed skifter ansvaret for sikkerheden over på kortudstederen.

Fordi 3D Secure er et ekstra trin i købsflowet kan dette medføre lavere konverteringsrater. Derfor har DIBS udviklet en løsning, SecurePay, som gransker hver enkelt transaktion for svindel og kun sender mistænkelige transaktioner videre til det ekstra 3D secure-trin. Dette ses ikke af køberen, som dermed slipper for det ekstra trin, såfremt transaktionen ses som sikker. Det betyder altså, at webshoppen slipper for at bruge 3D Secure på en del af transaktionerne, men at de selv bærer risikoen ved eventuel svindel.*

*Ikke alle indløsere accepterer risikobaseret håndtering af svindel.

PCI − hvad er det egentlig?

Payment Card Industry Data Security Standard (PCI DSS) er en sikkerhedsstandard, som indeholder både regler og procedurer for at optimere sikkerheden for korttransaktioner og dermed beskytte kortindehaveren mod bedrageri.

PCI DSS-standarden er skabt af Visa, MasterCard, Discover og American Express. Alle som er i kontakt med kortdata skal PCI certi ceres. En PCI certificering består af ere forskellige krav, som tilsammen hjælper til at beskytte forbrugerne. Blandt andet stiller PCI certificeringen krav til de fysiske rammer, de tekniske systemer og medarbejderne.

En PCI certificering er en løbende proces, og det er vigtigt hele tiden at være opdateret på de seneste certi ceringskrav. Webshoppen kan vælge selv at varetage disse opgaver, som er ressourcekrævende og kan være omkostningstunge, eller vælge at benytte en PCI certi ceret partner (som f.eks. DIBS), som varetager kortinformationerne sikkert og sørge for at ingen udefra kan bryde ind i kommunikationen mellem webshoppen og kunden, når det drejer sig om betalinger.

TIPS & RÅD

  • VIS MÆRKER SOM ØGER TRYGHEDEN

    Der ndes ere forskellige tryghedsmærker, som du kan anvende i din webshop. En del af mærkerne er lokale og andre kan bruges på ere markeder. Det seneste initiativ kommer fra den europæiske e-handelsorganisation EMOTA, som har lanceret et europæisk tryghedsmærke, som kan anvendes i 12 forskellige lande. Mange undersøgelser viser, at trygheds- mærker øger forbrugernes tillid til webshoppen.

  • GEM KUNDERNES OPLYSNINGER

    Mange forbrugere siger, at de ville handle mere, hvis de slap for at skulle indtaste deres oplysninger. Det kan derfor være en god idé, at sørge for at kunderne ikke behøver at indtaste disse hver gang, de skal foretage et køb i din webshop. De este betalingsudbydere tilbyder løsninger, hvor kunden har mulighed for at gemme sine kortoplysninger. Betalingsme- toder som f.eks. MobilePay, gør at kunden ikke skal have sit betalingskort frem, når de kommer til betalingen.

  • TILBYD FLERE FORSKELLIGE BETALINGSMETODER

    En tredjedel af dem som har afbrudt et køb online, har gjort det, fordi de ikke havde muligheden for at benytte den ønskede betalingsmetode.

  • VÆR TYDELIG OMKRING BETALINGSMETODERNE

    Det er en god idé at vise dine kunder, hvilke betalingsmetoder du tilbyder allerede på forsiden af din webshop. Genkende- lige logotyper kan hjælpe til at gøre dine kunder mere trygge gennem hele købsprocessen.

  • TILPAS DIN WEBSHOP TIL DET LOKALE MARKED

    Konkurrencen online er knivskarp, og ofte er det et spørgsmål om tid, før en webshop ønsker at gå ud på nye markeder. Det er vigtigt at huske på, at forbrugerne ofte har forskellige præferencer i forhold til betalingsmetoder, alt afhængigt af hvilket marked der sælges til. Det er også vigtigt at være tydelig med vilkår og en fordel at tilbyde support på det lokale sprog

  • TILPAS DIN WEBSHOP TIL MOBILEN

    Har du ikke allerede en mobiloptimeret webshop, er det en god idé at sørge for, at den bliver det. Da næsten halvdelen af dine kunder sandsynligvis handler via mobilen og mere end 40 % har afbrudt et køb, fordi webshoppen ikke var mobilop- timeret, kan dette råd gå hen og være ét af de allervigtigste.